دسته‌بندی نشده

پرتال جامع علوم-پیسکولوژی-علم خلا-علم الجنین

پیسکولوژی-اسرار عالم خلقت

نفس_انسانى كه پيش از اتّصال به بدن_جوهرى قرار دارد و همه چیز در او بقوّت(بالقوه) بود بواسطه ی افلاك و انجم بفعل آید(بالفعل شود)، چون نطفه كه شخصِ انسان در او به قوّت است به رحم ميرسد و دراو قرار ميگيرد و ماه اوّل در تدبير_زحل ميباشد (که سرد و خشک است)زيرا كه اوّلين روحانيّتى كه در عالم طبائع تأثير ميكند روحانيّت زحل است و همه ماه‏ها باو منعقد ميشود، و ماه دوّم در تدبير….
👈🏻اگر میخواهید درباره علم نطفه_شناسی و ارتباط آن بصورت مستقیم با نجوم و علم
تابا حقایق علمیه بکر و زیبایی که از متن متون کهن اخذ شده بزبانی آسان (برای عموم مردم) آشنا شوید

 

سیر جنین تا تولد

در سیری زیبا خویشتنمان را بهتر بشناسیم

سیر جنین تا تولد

قرار گرفتن جنین بر دیواره_رحم در روز_هشتم.

سیر جنین تا تولد

دو عدد اسپرم در حال ورود به تخمک

 

سیتولوژی

🔷در اين قسم ساخت ابتدائى سلول درباره پرتوپلاسم علم_جنين و غيره بحث شده كه شروع مى‏شود از ساخت سلول. آن علمى كه در ساخت سلول و اعمال آن بحث مى‏كند آن را علم_خلا يا cytology مى‏گويند.
🔶از مهارت تامه اين علم خيلى از گره‏ هاى تشخيص امراض باز مى‏شود و توقع است كه تحقيق و جستجوى اين علم سبب شود كه علاج بعضى از امراض خطرناك شناخته شود كه موجوديت بشر را تهديد مى‏كنند و چنانچه بواسطه تحقيق علم خلا يا حكماء ماهيت و شكل مرض سرطان را شناخته‏اند و يقين كامل است كه اگر تحقيق دقيق اين علم اجرا گردد علاج اين مرض شناخته و خطرناك بزودى حاصل گردد.
🔶سلول چيست؟
سلول در حقيقت يك ذره حيوانى بسيار كوچك است كه از لحاظ ضخامت مختلف است چنانچه بعضى از سلولها خيلى كوچك هستند و بعضى بزرگترند كه بغير از وسيله ميكروسكپ ديده مى‏شوند و اين‏ها عموماً در ضخامت يك شش هزارم اينچ و يك صدم اينچ مى‏باشند يعنى آنها كه خيلى كوچك هستند در مسافت طولى شش هزار سلول در يك اينچ طول جا مى‏گيرد و بزرگ‏ها صد سلول در اينچ جا مى‏گيرد سلولها را پروتوپلاست protoplas هم مى‏گويند و در اين سلولها كوچكترين برابر دو ميكرون مى‏باشد.

پرتوپلاسم

🔬تمام جانداران خواه گیاهی یا حیوانی از سلولهایی پدید آمده اند . برای مثال ، انسان دارای میلیون ها سلول است . ولی موجود دیگری به نام پروتوزوآ تنها یک سلول در همه ی وجود خود دارد. این موجودات را « تک_یاخته_ها » ویا « آغازیان » نیز می نامند.

🔬موجودات زنده ، چه یک نهنگ غول پیکر باشد یا انسان و یا یک گل سرخ ، همه در #سلول های خود ماده_ای_مشترک به نام پروتوپلاسم دارند . این ماده ی حیاتی را دیواره ی سلول ها در برگرفته است .

🔬 پروتوپلاسم از دو قسمت عمده تشکیل شده است :

1- هسته که در وسط قرار گرفته و تقریبا سفت است.

2- سیتوپلاسم که نرمتر بوده و بیشتر مایع است.

🔬همه ی پروتوپلاسم ها مثل هم نیستند . هر موجود زنده ای نوعی پروتوپلاسم مخصوص خود را دارد. به علاوه ، انواع مختلف سلول های یک موجود زنده نیز هر کدام دارای نوع مخصوصی از « پروتوپلاسم » می باشد.

سرنوشت سلول تخم پس از لقاح:
نطفه، يكى از مراحل خلقت انسان است، كه اين مرحله از اولين روز حمل يعنى زمانى كه گامت مرد با گامت زن تركيب شد (سلاله )و به عبارتى عمل لقاح انجام شد، شروع شده و تا روز ششم از ابتداى بارورى طول مى‏كشد.
به سلول گامت ماده (تخمك) كه با گامت نر (اسپرم) باردار شده است، سلول تخم مى‏گويند كه قرآن از آن به «نطفه» تعبير كرده است و آن سلول واحدى است كه در ابتدا بزرگتر است اما با شروع تقسيم كه اولين تقسيم تخم حدود 30 ساعت پس از لقاح آغاز مى‏شود، تعداد آن بيشتر شده و اندازه آن كوچكتر مى‏گردد. در ابتداى عمل لقاح نطفه هنوز وارد رحم نشده زيرا عمل لقاح در ناحيه آمپول لوله رحم، كه وسيع‏ترين بخش لوله رحم و در نزديكى تخمدان است، صورت مى‏گيرد. اما با تقسيم هرچه بيشتر تخم، تا به شانزده سلول برسد،
⬅️شكل ميوه توت را به خود مى‏گيرد كه به آن morulaمى‏گويند.
سلولهاى داخلى مورولا، توده سلولى داخلى و سلول‏هاى اطراف، توده سلولى خارجى را به وجود مى‏آورند كه در پايان روز پنجم مورولا به #بلاستوسيست تبديل مى‏شود كه تعداد سلول‏هاى آن به 50 تا 60 عدد مى‏رسد و در خلال تقسيم و تكثير به داخل رحم منتقل شده و حدود روز ششم شروع به نفوذ در بين سلول‏هاى جدار داخلى رحم مى‏كند كه در اين مدت قطر جنين از پنج ميليمتر تجاوز نمى‏كند و جزء اعظم آن را آبى تشكيل مى‏دهد كه در آن غوطه‏ور است. «1»
«1» ر.ک رويان‏شناسى لانگمن، ص 47

بیشتر  بدانید

جنين در حالت مضغه دو مرحله ‏ى عمده را پشت سر مى‏گذارد:
نخست: مرحله ‏ى مضغه نامتمايز (يا غير مخلّقه) كه تا پايان هفته‏ ى چهارم ادامه دارد و هيچ‏گونه تمايزى در اعضاى بدن وجود ندارد.
دوّم: مرحله ‏ى مضغه متمايز (يا مخلّقه) كه از ابتداى هفته‏ ى پنجم شروع مى‏شود. در اين مرحله تمايز لايه ‏هاى زاينده و تغيير شكل و حركت سلولهاى آنها (Defferentation) شروع مى‏شود. خداوند از اين مرحله به نام « #تخلق» ياد كرده است زيرا هريك از اين لايه‏ها مسؤوليت تشكيل يكى از دستگاه‏ها يا اندامهاى بدن را به عهده مى‏گيرند.
✅ زمانی که جنين كاملا (در رحم) جايگزين شد مرحله‏ ى مضغه از هفته‏ ى سوم آغاز مى‏شود. و دو بخش مهم آن يعنى توده‏ ى داخلى سلولى و لايه‏ى تروفوبلاست به ترتيب شروع به تشكيل جنين و اندامهاى فرعى جنين مى‏كنند.
🌀ابتدا سلولهاى توده‏ ى داخلى تشكيل👈 سه لايه‏ ى زاينده جنينى مى‏دهند كه عبارتند از:
🔆الف: لايه‏ ى اكتودرم (Ectoderm): اين لايه عامل به وجود آمدن👈 نخاع، مغز، اعصاب و بشره پوست و غشاهاى مخاطى دهان و بينى است.
🔆ب: لايه‏ ى مزودرم (Mesoderm): اين لايه عامل به وجود آمدن 👈قلب، رگهاى خونى، خون، استخوان، عضلات، كليه‏ها، قسمت ميانى پوست و قسمتى از غدد داخلى است.
🔆ج: لايه‏ ى آندودرم (Endoderm): اين لايه عامل به وجود آمدن دستگاه‏هاى گوارش، تنفس،👈 غده‏ى تيروئيد، كبد و لوز المعده است.
قطعه جويده شده ‏اى از گوشت يا غير آنكه در ابتدا يك‏نواخت و مخلّقه است و سپس تشكيلات و سلول‏هاى ناهمجور غير مخلّقه‏اى در او به وجود مى‏آيد. ( هموژن، هتروژن)
پس از اينكه به صورت مضغه درآمده عروق مشبكه‏اى در فواصل تشكيلات گوشت مانند ناهمجور بوجود مى‏آيد.»
☑️اشاره به آيه ‏ى 5 سوره‏ ى حج‏☑️

ذکر و نقل هر مطلب از این سایت با درج لینک بلامانع است و در غیر آن منع شرعی و قانونی دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا